Medeoprichtster Maison Slash: “Ik ben blij dat ik op latere leeftijd ben gestart: zo had ik in het begin al een rugzak met ervaring!”

Startit Admin

Wednesday 27 June 2018

Medeoprichtster Maison Slash: “Ik ben blij dat ik op latere leeftijd ben gestart: zo had ik in het begin al een rugzak met ervaring!”

‘Als ouder ben je een slash parent, en omvat je identiteit veel meer dan je kinderen alleen’. Met dat statement richtten Ingrid Renders en Anne Cornut twee jaar geleden het bedrijf Maison Slash op. Wie ze zijn, wat ze doen en waar ze naartoe willen? Magali De Reu vroeg het hen allemaal.


Nieuwe generatie ouders, nieuwe doelgroep

Maison Slash staat enerzijds voor een online magazine dat zich richt op ‘een nieuwe generatie ouders’. Anderzijds omvat het bedrijf een creatief bureau dat campagnes bedenkt voor organisaties die deze nieuwe generatie als doelgroep hebben. “Ouders worden dikwijls op een verkeerde manier benaderd door de media en buitenwereld”, vindt Renders. “Ze worden aangesproken als gezin, maar die klassieke manier werkt volgens ons niet. Ouderschap is niet de enige identiteit die jonge moeders en vaders hebben. Zij gaan ook graag eens op stap, en hebben net zoals ieder ander persoon een specifieke muzieksmaak, drinken graag eens een glas alcohol. Iedereen - ongeacht hij moeder of vader is - heeft een scala van identiteiten opgebouwd.”

“Met een online magazine voor die rock & roll ouders én een creatief agentschap hopen we een community op te bouwen van ouders”, vult Cornut aan. “Zodat ze zich eindelijk begrepen voelen.”

“Niet alleen ouders, maar ook andere doelgroepen, worden bestookt met communicatie”, zucht Renders. “Ze kunnen door de bomen het bos niet meer zien. En dat is een spijtige zaak, want zo verliezen de merken het vertrouwen van de consument. En vertrouwen is vandaag de dag een onmisbaar handelswaar. Daarom is onze maatschappij ook op zoek naar als het ware partners om te vertrouwen.”

“En wij willen garant staan voor dat vertrouwen”, vertelt Cornut. “Maison Slash kan je dus zien als een filter van relevante informatie voor ouders. Want wij weten de relevante informatie uit de media te halen die zij nodig hebben. Het helpt natuurlijk dat we zelf allebei kinderen hebben en dus deel uitmaken van onze eigen doelgroep.”
 

Van uitdagingen naar succes

Maison Slash werd naar eigen zeggen gevormd door een ‘duidelijke nood’. Zo vertelt Renders: “Ik werkte nog bij Ketnet (deel van VRT, nvdr) en kreeg regelmatig vragen van organisaties om hen te helpen. Het idee om een eigen magazine te lanceren was er al, en ik had al contact met Anne. Toch had ik toen niet de reflex om meteen een bedrijf op te richten. Op een bepaald moment moest VRT een aantal werknemers laten gaan. Als ik zou vertrekken, dan kon ik op een vergoeding rekenen. Ik voelde dat het mij ademruimte gaf om risico’s te nemen. Tegen Anne zei ik: ‘als we willen vooruitgaan, dan is het tijd om een beslissing te nemen’. Maar ik dacht dat ze de sprong niet ging wagen, ze had toen al 5 kinderen. Dan ga je bij zoiets natuurlijk niet over één nacht ijs.”

“Als influencer en trotse blogger had ik binnen onze doelgroep al een mooie community achter mij”, herinnert Cornut zich. “Van bedrijven kreeg ik vaak de vraag om campagnes te voeren, door ook mijn kinderen daarvoor in te zetten. Dat zag ik eigenlijk niet zitten. Bovendien vond ik dat ik slechts 1 uithangbord was, terwijl er met ouders als publiek zoveel meer te doen was. Ik was altijd al sterk in het meetrekken van mensen in mijn verhaal, en dat is wat ik vandaag ook voor Maison Slash beteken.”

“Anne is inderdaad verantwoordelijk voor sales, terwijl ik me eerder bezighoud met branding en storytelling”, bevestigt Renders. “Dat maakt van ons een complementair oprichtersduo, en dat zorgt ervoor dat het werkt.”

Toch kreeg Maison Slash, net als elk ander pril bedrijf, al snel te maken met enkele grote uitdagingen. “Het is nog steeds geen koud kunstje om marketingmanagers te overtuigen, want zij denken dikwijls nog op de klassieke manier”, legt Cornut uit. “Vooral de jongere generaties in een bedrijf erkennen waarmee we bezig zijn, maar die hebben meestal weinig te zeggen over het budget.”

“Verder zijn onze campagnes niet puur gericht op conversie, en daar worden we soms op afgerekend”, getuigt Renders. “Dat is een nuttige learning, maar we gaan daarvoor onze visie niet omgooien. We geloven nu eenmaal in context boven content.”

 

Goed bezig

En die context is er dankzij het magazine, aangevuld met evenementen. Met ongeveer 50.000 unieke lezers per maand mag Maison Slash stellen dat het goed bezig is. “Ik ben blij dat ik vandaag kan zeggen dat ik nergens spijt van heb”, meent Renders. “Ook niet dat ik op latere leeftijd ben begonnen met ondernemen. Volgend jaar word ik 40, en ik kan trots zeggen dat ik een mooie rugzak van ervaring had om te starten. Op jongere leeftijd zou ik in veel valkuilen zijn gevallen.”

“Hoewel we voelen dat ondernemerschap vooral een mannelijke wereld is, vinden we het leuk dat we als vrouwelijk duo impact kunnen maken”, voegt Cornut daar aan toe.”

“Mooi meegenomen is dat we via Start it @kbc een uitgebreid netwerk hebben opgebouwd van experts - denk maar aan Bert Van Wassenhove”, vindt Renders. “Je weet wel, mensen die dingen weten die wij niet kennen. Dat is van onschatbare waarde.”